Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demir Yolu temeli atıldı
Zengezur koridorunun önemli parçası olacak Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu demir yolu hattının temeli bugün Iğdır’da atıldı.

Zengezur koridorunun en stratejik ayağı olarak görülen Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu demir yolu hattının temeli Iğdır’da düzenlenen törenle atıldı. Törenin ev sahipliğini yapan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, CGTN Türk’e özel açıklamalarda bulundu.
Uraloğlu, ‘Çin’den çıkan yükleri en kısa ve en kestirme yoldan Avrupa’ya ulaştıracak bir iş birliğini hayata geçiriyoruz. Bu hat, Türkiye-Çin iş birliğini daha üst seviyelere taşıyacak’ dedi.
Çin’den Avrupa’ya uzanan stratejik hat
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu demir yolu hattının Türkiye’nin bölgesel rolüne, Çin ile ticari işbirliğine ve uluslararası taşımacılığa sağlayacağı katkıyı şöyle anlattı:
“Birincil hedefimiz yük taşımacılığı, beraberinde ise yolcu taşımacılığıdır. Çin’den ve Uzak Doğu’dan çıkan yüklerin Karadeniz, Ege ve Akdeniz’e, esas olarak da Avrupa’ya ulaşmasında bu hat çok önemli katkı sağlayacaktır. Halihazırda sınırlı olan kapasiteyi bu projeyle artırmış olacağız. Bununla birlikte, bu tür projeler yalnızca taşımacılığa değil, aynı zamanda ülkeler arasında ikili, üçlü ve çok taraflı barış ile işbirliğine de ciddi katkı sunmaktadır. Bu proje tam da bunu ifade eden bir projedir.
Ermenistan ve Azerbaycan’ın, Amerika’nın da girişimleriyle bu konuda mutabakata varmış olmaları önemlidir. Önümüzdeki günlerde detaylar görüşülecek ve inşallah proje hayata geçirilecektir. Dolayısıyla bu adım, Türkiye’nin Ermenistan ile normalleşme sürecine de büyük katkı sağlayacaktır. Aynı zamanda Orta Asya’ya ve Uzak Doğu’ya en kestirme yoldan açılan kapımız olacaktır.”
Uraloğlu: Çin’le iş birliğimiz daha üst seviyelere çıkacak
Uraloğlu, Çin’e yaptığı ziyarette ulaştırma bakanı ve demiryolu sektörü temsilcileriyle gerçekleştirdiği temaslara değinerek, iki ülke arasında ulaştırma alanındaki işbirliğine dikkat çekti ve şunları söyledi:
"Birkaç ay önce Çin’e yaptığım ziyarette, Çin Ulaştırma Bakanı ile temaslarımız oldu. Demiryolu sektörüyle çok ciddi görüşmeler gerçekleştirdik. Onlar, Türkiye’de yapılacak yatırımlar konusunda iş birliği yapılabileceğini ifade ettiler. Bazı projelerde bu yönde ilerlemeler olduğunu da söyleyebilirim. Ancak tüm bunların ötesinde, en kıymetlisi Çin’den çıkan yükleri en kısa ve en kestirme yoldan Avrupa’ya ulaştırma noktasında iş birliği yapacak olmamızdır.
Özel sektörümüzdeki demiryolu yük taşıyıcılarımız da Çin tarafıyla belli anlaşmalar yaptı. Bu, benim ziyaretim sırasında da netleşmişti ve o trenler her geçen gün artmaya başladı. Bu bizim için çok kıymetli. Bu gelişmeler, Çin’le iş birliğimizi daha üst seviyelere taşıyacaktır diye düşünüyorum."
“Türkiye yük taşımacılığında bölgesel lojistik merkez oluyor”
Çin’in Çongçing ve Çengdu kentlerinden 9 Temmuz’da yola çıkıp Halkalı’ya ulaştıktan sonra Avrupa’ya devam eden tren seferlerini Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’na hatırlattığımızda, Orta Koridorun stratejik değerine ilişkin şu değerlendirmeyi yaptı:
"Siz suyu bıraktığınız zaman su en doğru mecradan akar. Türkiye de bu anlamda en doğru mecralardan biridir. Dolayısıyla yük taşımacılığında tam bir lojistik merkez konumundadır. Yalnızca doğu-batı hattında değil, kuzey-güney hattında da türkiye’nin çok ciddi katkısı olacak. Kalkınma Yolu Projesi hayata geçtiğinde Türkiye, Avrupa’daki üç deniz limanına stratejik ortak oldu. Böylece gelen yüklerin dağıtılması ve tersine yüklerin taşınması da mümkün hale gelecektir."